dimecres, 4 d’octubre del 2017

EL NOSTRE TRIVIAL

Vull compartir en aquesta entrada un projecte que vam dur a terme el curs passat amb els alumnes de diversificació curricular, en el que vaig gaudir molt, i que trobo força enriquidor. El van realitzar estudiants d'entre 13 i 15 anys, i consistia en fer el seu propi joc de trivial, en concret, el joc es deia "ATRIVIAT D1", ja que el seu grup es deia D1.
Al igual que el joc de trivial, consistia en un joc de preguntes, les quals estaven basades en els continguts que ells van anar desenvolupant al llarg del curs, en les diferents matèries. Evidentment, al final del curs, vam jugar un parell de partides, comprovant el que havíen aprés. Vam passar estones molt agradables i vam riure molt. Qui diu que aprendre no és divertit?



A continuació explico els procediment que vam seguir:

INTRODUCCIÓ
Quan els vaig proposar de tirar endavant aquest projecte als estudiants, em vaig trobar amb que alguns d'ells no coneixien o mai havíen jugat al Trivial. 
Com que és el meu joc de taula preferit, i penso que no hi ha res com l'experiència, vam jugar una partida a classe, per tal de que veiessin de quines parts estava format, aprenguessin les regles del joc, es fixessin en com estaven formulades les preguntes i on estaven ubicades les respostes... Va ser una manera entretinguda per que es fessin una idea de què anàvem a fer... alhora, els va entusiasmar tirar endavant el projecte.

El joc de taula consta de diferents parts, i la participació dels alumnes en cada part va ser diferent, ja que ells es van distribuir la feina, d'acord amb les seves prioritats, preferències o punts forts.

EL TAULER:
Com qualsevol reconegut joc de taula, aquest requeria el seu tauler. Vam copiar el format del joc original, i vam crear un tauler plegable. Per tal d'aconseguir-ho:
  • Vam tallar 4 fulloles amb mida 30x30cm, i a continuació les vam polir.
  • Per aconseguir que fos plegable, vam enganxar les fulloles amb cinta americana, deixant dues fulloles sense enganxar igual que està al tauler original.
  • Vam pintar la base del tauler.
  • El més costós, va ser l'elaboració de les caselles del tauler. 
    • Vam fer dues grans circumferències concèntriques
    • i llavors vam dividir cada mitja circumferència, en parts iguals, tantes, com caselles volíem. Per poder-ho fer, vam consultar el següent enllaç, en el que està explicat molt clarament, i els alumnes, amb la meva ajuda, van poder seguir per aconseguir el resultat esperat.
    • després, de les caselles principals, sortien les caselles interiors cap a la casella central. Ho van fer fàcilment amb regle.
    • Quan ja tenien tot el tauler dividit, amb molta cura i supervisió per part meva, el van pintar.





LES PREGUNTES
Vam dissenyar una plantilla, amb l'eina Documents de Google. A partir d'aquesta, ells, de manera col·laborativa, anaven plantejant les preguntes i escrivint al costat les respostes, mentre consultaven els apunts de les diferents matèries.
Les preguntes les vam dividir en les següents temàtiques:
  • GH: Geografia i Història
  • CT: Ciències i Tecnologia
  • LL: Llengües
  • A: Art
  • E: Esports
  • MC: Món contemporani. Aquest apartat no es corresponia amb cap matèria, sinó amb preguntes de cultura general que ells coneixien o notícies rellevants que anàven veient als mitjans de comunicació.


LES TARGETES
Uns treballaven des dels ordinadors, i altres, amb les preguntes ja elaborades, les imprimien, i elaboraben les targetes de la següent manera:
  • li donaven el color de la categoria corresponent
  • Tallaven un trocet de carltolina de la mida de la targeta, la qual ajudaria més tard a donar consistència a la targeta.
  • Doblegaven la targeta per la meitat, per tal que les preguntes quedessin a una part i les respostes a l'altra, i en mig, col·locaven la cartolina tallada prèviament.
  • Folraven la targeta amb ironfix







LES CAPSES CONTENIDORES  DE TARGETES
Ens vam inspirar, per crear la plantilla, en una capsa de te comercial, adaptant-la a la mida de les nostres targetes
  • Van dibuixar la plantilla, un cop creada, sobre una cartolina, i la van tallar
  • Després li van fer dibuixos inspiradors relacionats amb la cultura en general
  • Van folrar la capsa amb ironfix per tal que agafés consistència
  • I la van enganxar, utilitzant la cola i la pistola termofussible.





LA CAPSA CONTENIDORA DEL JOC
Van seguir els mateixos passos que per a les capses contenidores de targetes, però amb una plantilla diferent. 
En aquest cas van fer dues capses de base quadrada, una feia de base contenidora, i l'altra de tapa.




LES FITXES
Amb fullola, i pals de pinxo van fer les fitxes. 
  • Dibuixaven rodones sobre la fullola
  • Les tallaven
  • Feien un forat al mig amb la barrina
  • Enganxàven amb cola un trocet de pal de pinxo 
  • I finalment pintàven la fitxa.
  • Els premis consistíen en fitxes de fusta, rodones, una mica més petites, i amb un forat en mig. Quan quanyaves un premi, perquè havies encertat una pregunta d'una determinada categoria, col·locaves el premi del color de la mateixa, dintre del palet de la teva fitxa.


EL DAU
Ni el temps ni la imaginació ens va donar per a tant, i vam fer servir una dau comercial.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada